2016. augusztus 17., szerda

2016.08.17. 5.nap Šibenik – Sétány a Szent Antal-csatorna mentén

Reggel  6:15-kor ébredtem és 6:30-kor nyeregben is voltam. Már tegnap is nagyon szerettem volna egy edzőkört menni, de nem jött össze. Ma úgy döntöttem, hogy senki és semmi nem tántoríthat el tőle, megyek és kész! :)  40,3 km táv és 1:40:13 idő kellett hozzá.






 Még aludt a család amikor visszaértem. Reggeli után a parton kávéztunk. 













 Dél körül felkerekedtünk Sibenikbe. A parti úton indultunk, Zalán már egészen jól szlalomozik a strandolók között. :) A szakasz végén fagyiztunk, összekapcsoltuk a "gyerekvontatót" és kimerészkedtünk a főútra. Egészen kicsi szakaszt mentünk rajta, mert letértünk Podsolasko-nál.  



Eltekertünk a Solaris Hotel előtt és a Szent Miklós erődöt céloztuk meg.










"Szent Miklós-erőd

A Szent Miklós-erőd a Szent Antal-csatorna bejáratánál épült, a Ljuljevac-szigeten, szemben a Šibenik-i kikötővel. Az erőd nevét az egykori Benedek-rendi kolostorról kapta, melyet az erőd építésekor lebontottak. A helyi horvát lakosság kérésére a velencei kapitány Alojzije de Canal elrendelte az erőd felépítését. Az erődítmény célja az volt, hogy megakadályozza a török hajók bejutását a kikötőbe. A Szent Miklós-erődöt 32 ágyúval szerelték fel, bár nem ezeknek volt nagyobb elrettentő hatása, hanem az erőd impozáns megjelenésének és méretének.
Az erőd egyike Dalmácia legjelentősebb és legjobb állapotban fennmaradt ilyen jellegű védelmi létesítményeinek. Az erődöt téglából építették, mert akkoriban úgy tartották, hogy ez áll leginkább ellen az ágyúgolyók romboló hatásának. A létesítmény alapját viszont masszív sziklából építették. Az erőd védelmi képességei sosem kerültek kipróbálásra, de mindemellett is jól szolgálta a város védelmét a tenger felől jövő támadásokkal szemben. A századok során számos hadsereg használta, több alkalommal lett felújítva, időként a haditechnika fejlődése miatt lett modernizálva. 1979 óta katonai célra már nem használják. Kifejezetten ajánlott megtekinteni az ókori épületmaradványokat, a ferkicki romokat."





Sajnos bejárat nem volt rajta, ezért csak közel lehetett menni hozzá, de be nem. A sétány innen indul és eldöntöttük, hogy azon kerekezünk tovább, ami nagyon jó döntés volt, mert elképesztő gyönyörűséges tájon haladtunk. 























Egyszer csak egy táblához  értünk, amelyen az állt, hogy tilos tovább kerékpározni, innen csak tolni szabad. Zoli ezzel nem sokat foglalkozott és irány a meredek!!! :) Feltekert az itt-ott 20% emelkedőn is. Nekünk ez a tábla teljesen felesleges volt, mert anélkül is toltuk volna, esélyét sem látom annak, hogy valaha képes leszek ilyen meredek úton tekerni. Még a feltolás is komoly feladat volt! :D 






Toljuk, toljuk, alig bírjuk! :) 

Panoráma s az első kilátópontról

:) 

Juppiii!! Feltoltam! :) 

A fiúk kibuktak....  itt talán látszik, hogy milyen meredek az út...





Második kilátópont...

Visszanéztünk.... Az imént ott voltunk, az első kilátóponton

Indulás tovább... :) 



Itt ér véget a sétány
 A sétány véget ért, a leírás szerint 6,5 km hosszú. Haladtunk tovább, célunk Brodarica.






Csipet-csapat

Megéhezett a felderítő :)

Persze a hátizsák tartalma is tengerparton került elő :) 


 A fiúk még játszottak, úsztak egy kicsit a tengerben és hazatekertünk.

Egy pálcikás jégrémet tekertünk a térképre :D  25,23 km



"A Szent Antal-csatorna, amely az adriai partszakasz egyik legszebb része és egyben Šibenik városának egyik legpompásabb tenger felőli bejárata, végre a helyiek és a turisták által is megközelíthető lesz. A Szent Antal-csatorna bal oldala évtizedeken keresztül katonai szögesdróttal volt elkerítve, és területére tilos volt a belépés. A múltban tehát csak keveseknek adatott meg, hogy a csatorna eme részére léphettek, ám a Šibenik-Knin megye védett természeti értékeit felügyelő közintézet projektjének köszönhetően Šibenik eme természeti gyöngyszemét mostantól egy szabadon látogatható sétány fogja összekötni a várossal. A sétány a Mandalina nevű városrésztől vezet majd végig a csatorna mentén. A helyiek és a turisták egészen a különösen védett műemléki státussal bíró Szt. Miklós nevű velencei erődig juthatnak el gyalogosan vagy biciklivel. A sétány segítségével a tengeri bejárókon/alagutakon keresztül az a barlang is megközelíthető lesz, melyben a középkorból származó kicsiny Szt.Antal-templom honol.

A 6,5 km összhosszúságú sétány, két kilátó, egy parkoló, a Szt. Antal-barlangnál lévő kikötőhely kialakítása, illetve a helyszín kertépítészeti rendbetétele összesen 1,4 millió eurót emészt fel, melynek háromnegyedét EU-s alapokból finanszírozzák, a további forrásokat pedig helyi szinten biztosítják.

A šibeniki hídtól a torkolat végéig, ott, ahol a Szt. Miklós erőd trónol, terjedő Szent Antal csatorna hosszúsága mint egy 2000 méter. 1974-ben teljes egészében védett tájnak nyilvánították.
A sétány alkalmas rekreációra, kerékpározásra, családi sétányra és látogatásra."



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése